offroad

Idag på morgon har jag kört i diket för första gången sedan jag fick körtkort den 23 September 2008.
Jag var på väg till jobbet med topsports suv, en Nissan Patrol 4x4 och med en halv dm snömodd från nattens snöfall gjorde det vägen allt annat än greppvänlig. Jag satt och åkte i 80 km/h med några bilar framför mig en bit fram när vi får möte av en stor lastbil med långt släp som håller sig långt ifrån kanten på sin sida.
Han åkte närmare mitten för er som inte föstod...

Bilarna framför som är av area mindre klarade sig fint men jag som satt i en halv traktor och körde fick ut högra julparet utanför spåret och vips så styrde sig bilen automatiskt till högra diket. Men med 1,5 meter lössnö brevid vägen så bromsade det mjukt och fint och utan överraskningar under snön. Enda offret blev en snöpinne.
Däremot gck ju inte dörren att öppna så jag fick hoppa ut genom fönsterrutan på förarsidan.
Snön visade sig vara minst lika djup nedanför fönstret som på andra sidan bilen och jag sjönk genast ner till midjan med snö.
Väl uppe på vägen ringer jag min chef som till svars suckar och säger att han är påväg för att hjälpa mig.
Efter 5 minuter ringer han och hans första fråga är: -Är det ett aprilskämt?
Vem f*n frågar sin anställd om det är ett aprilskämt att man kört i diket?

Väl på plats frågar han varken hur det är med mig eller om jag är chockad. Istället plockar han upp sin flashiga iphone och ringer nummerupplysningen för att få numret till bärgningen.
När han fått tag på bärgare skjutsar han mig sista biten till jobbet och nu sitter jag här på jobbet med andan i halsen och väntar på kunder att hjälpa.


Dikesdykarbilen Nissan Patrol 4x4



Slut på morgonrapporten!


På återseende
OLLE ERIXON
dikesdykare


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0